raja صفحه اصلي English Portal Email RSS نقشه سايت
ايستگاه
1395/12/09 تاریخ به روز رسانی:

برنامه نماز

نظر به اينكه مدت مسافرت با برخي از قطارهاي مسافري به اندازه‌اي است كه در صورت عدم توقف قطار براي اداي فريضه نماز وقت آن مي‌گذرد و اين موضوع باعث ناراحتي و تشويش خاطر غالب مسافران محترم مي‌باشد شركت حمل‌و‌نقل ريلي رجا در برنامه همه قطارهايي كه با فاصله زماني كمتر از يك ساعت بعد از اذان از ايستگاه مبدأ حركت مي‌كنند و مدت سير آن به قدري طولاني است كه پس از رسيدن به مقصد آن وعده نماز قضا مي‌شود، پيش بيني اجراي برنامه نماز نموده است به همين لحاظ قطار در ايستگاهي كه از قبل هماهنگ شده به مدت 20 دقيقه توقف مي‌نمايد (در برخي از ايستگاه‌هاي مسير رفت مشهد اين مدت به 25 دقيقه افزايش مي‌يابد) و مسافران محترم مي‌توانند با توجه به علائم راهنماي نصب شده در ايستگاه و نيز راهنمايي‌هاي مأمورين نسبت به اداي فريضه نماز اقدام نمايند.

 

توصيه‌ها و تذكرات:

 

 در ايستگاههايي كه برنامه نماز در آن اجرا مي‌شود امكانات لازم (وضوخانه، نمازخانه، صندلي ويژه نماز جهت معلولين و  ... ) پيش‌بيني شده است. همچنين مسافران مي‌توانند از ساير امكانات ايستگاه  ظرف مدت اعلام شده استفاده نمايند.

• قبل از رسيدن قطار به ايستگاه محل برگزاري برنامه نماز، مهماندار سالن موضوع را به اطلاع مسافران محترم مي رساند تا آمادگي لازم را كسب نمايد. 
 مسافران محترم در هنگام ترك قطار جهت اداي فريضه نماز لازم است فردي را براي نگهداري از اموال خود در كوپه محل استقرار خود بگمارند.
• نظر به اينكه معمولاً امكان توقف بيش از 20 دقيقه براي قطارهاي مسافري وجود ندارد مسافران بايد زمانبندي درستي براي اداي فريضه نماز و بازگشتن به كوپه محل استقرار خود در نظر بگيرند.
• با توجه به اينكه ممكن است دو يا چند قطار بصورت همزمان در يك ايستگاه براي نماز توقف داشته باشند هنگام سوار و پياده شدن ضمن رعايت نكات ايمني دقت نماييد به اشتباه سوار ساير قطارهاي متوقف در ايستگاه نشوند.
 



آشنايي با مامورين ايستگاه

رئيس و معاون سالن ايستگاه

 پاسخ‌گويي مناسب و رفع مشكلات مسافران، پيمانكاران و كاركنان ايستگاه
 نظارت بر حسن ارايه خدمات مناسب به مسافران محترم
 نظارت بر حسن كار كليه تجهيزات ايستگاه
 نظارت بر حسن انجام كار پيمانكاران ايستگاه ‏
 انعكاس مشكلات و نقايص غيرقابل رفع به مديريت ارشد جهت ارايه راهكار‏
 هماهنگي در خصوص اجراي اقدامات عمراني، تجهيزاتي و خدماتي ايستگاه
 برنامه‌ريزي، هماهنگي و پيگيري براي دريافت پيشنهادهاي مسافران و ايجاد امكانات موردنياز آنان ‏ براي خدمات‌‌دهي مطلوب

 

‎‎راهنماي مسافر

• ارايه راهنمايي‌هاي لازم به مسافران ‏
• ياري‌رساني به مسافران مسن و ناتوان ‏
• هدايت مسافران براي استفاده مطلوب از خدمات و امكانات ايستگاهي
• تذكر و راهنمايي لازم به افراد خاطي ‏
• كنترل درهاي ورودي و خروجي

 

متصدي كنترل بليت

• كنترل بليت مسافر با اوراق شناسايي معتبر
• ممانعت از ورود مسافران بدون بليت و يا داراي بليت غيرمعتبر به سكوها ‏
• رعايت حسن سلوك و برخورد مسؤولانه با مراجعان وكاركنان
• هدايت مسافران داراي بليت مشكل دار به مديريت ايستگاه

 

متصدي اطلاعات

• پاسخ‌گويي مناسب به سؤالات مراجعان
• راهنمايي و هدايت مراجعان به واحدها و قسمت‌هاي موردنظر
• اعلام آخرين وضعيت قطارهاي مسافري از طريق سيستم صوتي ‏
• اعلام موارد افراد گمشده و يا پيدا شده از طريق سيستم صوتي
• اعلام پيام‌هاي عمومي مورد نياز مراجعان ايستگاه از طريق سيستم صوتي

 

پزشك و بهيار واحد خدمات ويژه

 ارائه خدمات رايگان امدادي به مسافران، مستقبلين و كاركنان ايستگاه 
• جابه‌جايي مسافران ناتوان با ويلچر از قطار تا وسيله نقليه جهت خروج مسافر از ‏ايستگاه ‏
• جابه‌جايي مصدومين قطار توسط آمبولانس «بصورت رايگان» به نزديكترين بيمارستان ‏

 

متصدي واحد اشياي جامانده مسافران در قطار و ايستگاه‌هاي مسافري

• دريافت اشياي جامانده از مسافران در قطار و ايستگاه‌هاي مسافري، از مهمانداران قطار‌، كاركنان ايستگاه يا مسافران و دادن رسيد اشيا به تحويل دهنده
• ثبت مشخصات اشياي پيدا شده در سيستم كامپيوتري
• ثبت درخواست‌هاي مسافراني كه اشياي خود را گم كرده‌اند
• پي گيري براي پيداشدن اشياي جا مانده و پاسخ به مسافراني كه اشياي خود را گم كرده‌اند
• تحويل اشياي جا مانده مسافران به صاحبان آنها در قبال اخذ رسيد



مهمترين پروژه‌ها و دستاوردها

مهمترين پروژه‌ها و دستاوردهاي اداره كل خدمات ايستگاهي در سال‌هاي اخير


توسعه و بازسازي سالن ايستگاه‌هاي مسافري

فراهم آوردن سالن مسافري مناسب براي پذيرايي از مسافران عزيز در مبادي و مقاصد همواره مورد توجه بوده است قدمت ساختمان ايستگاه‌ها و كوچك بودن سالنهاي مسافري موجود و همچنين رشد حمل و نقل مسافري و توجه به نيازهاي جديد مسافران موجب گرديد كه در سال‌هاي اخير بيش از 40پروژه عمراني براي بهسازي و نوسازي با توجه به الويت در طول شبكه ريلي اقدام نمايد كه اهم آنها به شرح زير است:
• توسعه و بازسازي سالن ايستگاههاي شاهرود و اهواز
• بهسازي چيدمان داخلي ايستگاههاي تهران‌، مشهد،‌ يزد وگرگان
• بازسازي و احداث سالن انتظار ايستگاه چمسنگر‌، دورود‌، نورآباد و ...

 

توسعه، نوسازي نمازخانه و سرويس‌هاي بهداشتي

توجه به نمازخانه‌ها و سرويس‌هاي بهداشتي از اهميت خاصي برخودار بوده است؛ به‌طوري‌كه علاوه بر استفاده مسافر به صورت روزانه در ايستگاه‌هاي مبدا و مقصد از امكانات ياد شده، قطارهاي مسافري در ايستگاه‌هاي بين راهي براي اداي فريضه نماز توقف كرده و مسافران در ايستگاه پياده شده و به اداي فريضه نماز مي‌پردازند. براي رسيدگي به مجموعه نمازخانه‌ها و سرويس‌هاي بهداشتي موجود و همچنين احداث مجموعه نمازخانه‌هاي مردانه و زنانه و سرويس‌هاي بهداشتي در سالنهاي اخير بالغ بر 117پروژه به انجام رسيده است كه اهم آنها به شرح زير مي‌باشد:
• احداث مجموعه نمازخانه و سرويس بهداشتي‌هاي ايستگاه‌هاي فريمان، آرادور، سمنان، شاهرود، دامغان، شوش، راهگرد، زرند، آهودشت و ...
• احداث سرويس بهداشتي ايستگاه‌هاي سراجو، پيشوا، سمين دشت، سپيددشت
• احداث و بهسازي سرويس بهداشتي ايستگاه‌هاي محور لرستان

 

ترميم و تطويل سكوها

احداث و تطويل و بازسازي سكوها براي سهولت در سوار و پياده شدن مسافران به قطارها در دستور كار قرار گرفته كه در سال‌هاي اخير 51پروژه همين خصوص طراحي و اجرا نموده است كه اهم آنها به شرح زير مي‌باشد:
• احداث سكوهاي 6 و 7 ايستگاه تهران
• بهسازي سكوي ايستگاه‌هاي يزد، گرگان
• تطويل سكوهاي 1، 2 و 3 ايستگاه‌هاي مشهد، سراجو 
• تطويل و بازسازي سكوهاي سهند، راهكرد و سميه

 

طراحي و اجراي سايبان خطوط و سكوها

ايجاد پوشش براي سكوهاي مسافري و خطوط داخل ايستگاهها براي از بارش برف و باران و همچنين تابش مستقيم نور خورشيد در دستور كار قرار گرفته كه درسال‌هاي اخير6700 مترمربع سايبان سكو و حدود 2000 مترمربع سايبان زيرگذر در ايستگاه‌هاي مختلف نواحي اجرا نموده است كه اهم آنها به شرح ذيل مي‌باشد:
• احداث سايبان سكو ايستگاه تهران، كارون، ناحيه شمالشرق، شمالغرب و. ..

 

سيستم‌هاي برقي، روشنائي و سيستم صوتي

جهت رفاه و آسايش مسافران در هنگام ورود و خروج از ايستگاه‌هاي مسافري و اطلاع رساني دقيق به آنان و همچنين كاهش سوانح در ايستگاه‌ها و روي سكوهاي مسافري اداره كل اقدام به طراحي و راه اندازي سيستم‌هاي برقي، روشنايي و صوتي نمود كه در سالهاي اخير بالغ بر 100 پروژه در ايستگاه‌هاي مختلف اجرا گرديده است كه اهم آنها به شرح زير مي‌باشد:
• نصب و راه اندازي پله برقي و آسانسور ايستگاه‌هاي تهران، مشهد، تبريز
• اجراي سيستم صوتي ايستگاه‌هاي ازنا، اسپيدان، انديمشك، اهواز، بافق، تبريز، سمنان، كاشان
طراحي و اجراي سيستم روشنايي ايستگاه‌هاي خراسان (ايستگاه‌هاي طول ناحيه)، شمالشرق (ايستگاه هاي طول ناحيه) و ...

 

امنيت و ايمني (اعلان واطفاء حريق) ايستگاه‌هاي مسافري

اداره كل جهت امينت، ايمني و آسايش خاطر بيشتر مسافران محترم در استفاده از سيستم ريلي كشور، كه به عنوان ايمني‌ترين وسيله حمل‌و‌نقل مسافري به شمار مي‌آيد اقدام به طراحي و راه‌اندازي 37پروژه در زمينه سيستم‌هاي اعلان واطفاء حريق و دستگاه‌هاي امنيتي در ايستگاه‌هاي مسافري نموده است كه اهم آنها به شرح زير مي‌باشد:
 طراحي و اجراي سيستم‌هاي اعلان واطفاء حريق ايستگاههاي تهران، اصفهان، هرمزگان (ايستگاه‌هاي طول ناحيه)، شمالشرق (ايستگاه‌هاي طول ناحيه)، اراك (ايستگاه‌هاي طول ناحيه)، جنوب (ايستگاه‌هاي طول ناحيه) و ...
 طرح بهسازي لرزه‌اي ايستگاه راه‌آهن تهران شاهرود، انديمشك
 نصب دوربين مداربسته ايستگاه‌هاي تهران، مشهد و ...
 بررسي وضعيت موجود ايمني ايستگاه‌ها و تهيه دستوالعمل ايمني و طراحي واجراي سيستم مكانيزه كردن نظافت و جمع آوري بهداشتي زباله‌ها جهت شناسنامه ايمني ايستگاه‌هاي مسافري ارتقاء سطح خدمات ايستگاه‌هاي مسافري 
 امداد ريلي به عنوان يك خدمت مطلوب در حيطه فوريتهاي پزشكي و اقدامات درماني اوليه در سوانح و حوادث ريلي كشور مي‌باشد كه اين طرح در ايستگاه‌هاي تهران و محور جنوب اجرا گرديده است. 
 طراحي و اجراي 7 دستگاه X-Ray در ايستگاه‌هاي مشهد، بندرعباس و ...

 

تابلو اطلاع رساني، هويت و راهنما

جهت اطلاع‌رساني و هدايت بهتر مسافران و جلوگيري از سردرگمي آنان در استفاده بهتر از امكانات داخل و خارج‌زا ايستگاه و همچنين آشنايي بيشتر مسافران با ايستگاه‌هاي ريلي كشور اداره كل تعداد 1500تابلو جهت اطلاع‌رساني و هدايت مسافران در تمامي نواحي با توجه به فرهنگ و منطقه جغرافياي آن ناحيه، طراحي و اجرا نموده است كه از ويژگي‌هاي خاص اين تابلوها استاندارد نمودن آنان در تمام ايستگاه‌هاست.
• طراحي واجراي تابلوهاي راهنماي محور ايستگاه‌هاي تهران، شمال شرق، خراسان، هرمزگان و ...
• راه اندازي واحد اطلاع رساني ايستگاه‌هاي ساري، سپيددشت، كرمان، بافق
• دستگاه‌هاي مسافري تهران، اهواز، مشهد و ...  شامل خودپرداز، تاج اسكرين و ...

 

زيبا سازي، طراحي چيدمان و محوطه سازي ايستگاه‌ها

استفاده بهينه از فضاي ايستگاه و همچنين رفاه حال مسافران در استفاده از تجهيزات و امكانات داخل ايستگاه، اداره كل اقدام به طراحي و اجراي پروژه‌هاي در اين زمينه نموده است كه اهم آنها به شرح زير مي‌باشد:
 زيبا سازي محوطه ايستگاه تهران
 نماسازي محور لرستان
 راه اندازي غرفه‌هاي فروشگاهي ايستگاه‌هاي تهران، اهواز، اصفهان، بندرعباس
 طراحي و اجراي چيدمان ايستگاه‌هاي تهران، مشهد، اصفهان، بندرعباس، گرگان، انديمشك، اهواز، ازنا، ساري، گرگان

 

مناسب سازي محيط براي معلولين حركتي و سالمندان

اداره كل به توجه به ماموريت خود در مورد رضايت‌مندي مسافران و ارائه خدمات به تمامي اقشار جامعه جهت رفاه حال معلولين نيز پروژه هاي را طراحي و اجرا نموده است.
• آسانسور، رمپ، مناسب سازي تجهيزات براي ايستگاه‌هاي اولويت‌دار (ويلچر، آبسردكن، تلفن و ...)، عضويت در كميته مناسب سازي، درد كليه ايستگاه‌هاي مسافري.

 

خدمات ارائه شده در ايستگاه‌هاي مسافري

• ايجاد غرفه‌هاي رفاهي جهت ارائه كالا و خدمات ضروري مسافران كه شامل: هتل، تاكسي سرويس، آريشگاه، كافي نت، مطبوعات و ...
• توسعه فن آوري اطلاعات در ايستگاه‌هاي مسافري



مقررات ايستگاه راه آهن

همكاران ما در ايستگاه‌هاي مسافري با تلاش شبانه روزي مي‌كوشند راحتي وآسايش شما را فراهم سازند. خواهشمند است با رعايت موارد زير در ايستگاه ما را در اين امر ياري كنيد.

 

مقررات

 همراه آوردن وسايل محترقه، آتش زا، بدبو، سمي و خطرناك به داخل ايستگاه ممنوع است.
 همراه داشتن بسته هاي بزرگ و حيوانات به داخل ايستگاه ممنوع است.
 ارائه كارت شناسايي معتبر براي كنترل بليت الزامي است.
 ورود افراد بدون بليت يا داراي بليت مخدوش و غيرهمنام به سكوها به هر دليل ممنوع است.
 درهاي قطار ده دقيقه پيش از حركت بسته مي شود. لذا حضور به‌موقع قبل از حركت در ايستگاه ضروري است.
 رعايت حجاب و پوشش مناسب الزامي است.
 براي حفظ بهداشت محيط، از انداختن ته سيگار، آدامس و... بر روي زمين و روي سكوها اجتناب كنيد. به همين منظور سطل‌هاي زباله در نقاط مختلف ايستگاه تعبيه شده است.
 از تماس با تجهيزات و وسائل موجود در ايستگاه (تابلوها) خودداري كنيد.
 از نشستن و دراز كشيدن بر روي زمين، پلكان و معابر خودداري شود.
 به وسائل و بار خود توجه كامل داشته باشيد و مراقب باشيد از وسائل شما چيزي در ايستگاه جا نماند.
 از پذيرفتن وسائل اماني افراد ناشناس و يا مشكوك و تحويل وسائل خود به ديگران خودداري كنيد.
 ايجاد سروصدا و هرگونه مزاحمت براي مسافران ممنوع است.
 استعمال دخانيات در سالن، باجه ها و دفاتر اداري ممنوع است.
 عبور افراد از روي ريلها به هر دليل ممنوع است.
 تكدي‌گري، دستفروشي و... كه باعث ايجاد مزاحمت براي مسافران مي‌شود، ممنوع است.
 خارج كردن چرخ حمل بار از محوطه ايستگاه ممنوع است.
 از ريل‌ها به حد كافي دور بمانيد (حريم ايمن شما پشت خط زرد سكو مي‌باشد).
 قطارهايي كه حداقل يك ساعت پس از اذان حركت مي‌كنند، براي آن وعده نماز توقف نخواهند داشت. براي اداي فريضه نماز به مسجد و يا نمازخانه ايستگاه مراجعه كنيد.
 نصب پوستر، تابلو، پلاكارد و... در ايستگاه ممنوع است.
 هرگونه فعاليت تبليغاتي، مصاحبه، نظرسنجي و تصوير‌برداري حرفه‌اي بايد با مديريت سالن هماهنگ شود.

 

يادآوري‌ها

 هنگام سوار شدن به قطار عجله نكنيد.
 به سالمندان و كودكان در سوار شدن به قطار كمك كنيد.
 هنگام تردد از روي پله ها و معابر از سمت راست حركت كنيد.
 ازگرفتن دارو، غذا وآشاميدني از افراد ناشناس، جداً خودداري كنيد.
 هرگونه موارد مشكوك و خلاف مقررات را به مديريت سالن اطلاع دهيد.
 در مصرف آب صرفه‌جويي كنيد.
 در تمام اوقات به ويژه روي سكوها، مراقب كودكان خود باشيد.
 هنگام استفاده از پله برقي به نكات ايمني توجه كنيد.

37645 تعداد بازدید:
تمامی حقوق این وب سایت برای شرکت حمل ونقل ریلی رجاء محفوظ است. / All Rights Reserved For Raja Rail Transportion Co.
Powered by DorsaPortal