raja صفحه اصلي English Portal Email RSS نقشه سايت
حقوق مسافر
1395/12/07 تاریخ به روز رسانی:

حقوق مسافر در زمينه بليت

بعد از كسر خدمات (هزينه پذيرايي و خدمات ايستگاهي) حداكثر تا يكماه پس از تاريخ حركت پرداخت مي‌شود.

كليه‌ي بليت‌هاي استردادي، در ساعت 10صبح روز كاري، مجدداً به سيستم برگشت و در مراكز فروش بليت شهر مبدأ و شهرهاي اطراف آن عرضه مي‌شود. (در صورتيكه روز قبل از حركت ايام تعطيل باشد، بليت آن روز در روز اداري قبل صادر مي شود بعنوان مثال بليت روز شنبه، روز پنجشنبه عرضه مي شود)

 

مفقود شدن بليت مسافر: 

به شرط حضور به‌موقع (حداكثر 45دقيقه مانده به حركت) در ايستگاه‌هاي راه‌آهن كه سيستم فروش بليت آنلاين دارند و در وقت اداري، بليت مجدد طبق آيين‌نامه مربوط صادر مي‌شود. بليت مفقودي بايد از طريق شبكه‌ي رايانه‌اي صادر شده و استرداد نشده باشد. استرداد بليت المثني فقط درصورت ارائه همزمان بليت اصلي و المثني امكان‌پذير مي‌باشد. بليت المثني به تنهايي غير قابل استرداد مي‌باشد.
  

 تأخير حركت قطار از مبدأ: 

تأخير در شروع حركت قطارهايي كه مسافران آن از باجه كنترل بليت عبور و در سكو يا داخل قطار قرار گرفته‌اند جزو تأخير نهايي آنها در مقصد محاسبه و مورد ملاك براي پرداخت خسارت قرار مي‌گيرد.
 

تاخير بيش از حد مقرر قطار اكسپرس يا سريع در رسيدن به مقصد: 

اگر تاخير ناشي از حوادث طبيعي نباشد و ناشي از قصور راه‌آهن يا شركتي كه حمل مسافر را بعهده دارد باشد در صورت تاخير بيش از حد مجاز (طبق جدول مندرج در همين سايت) به مسافر 50درصد بهاي بليت، بعد از كسر خدمات (خدمات ايستگاهي و پذيرايي) حداكثر تا يك‌ماه پس از تاريخ حركت پرداخت مي‌شود. ضمناً در صورت گذشتن از وعده غذايي (صبحانه: 8صبح، نهار:  13ظهر، شام: 8 شب) يك وعده پذيرايي رايگان نيز انجام مي‌شود.
 

تآخير قطار كه منجر به جا ماندن مسافر از قطار بعدي شود:

در صورت تأخير بيش از زمان معين كه منجر به جاماندن مسافر از قطار بعدي شود، چنانچه فاصله بين ورود قطار قبلي و حركت قطار بعدي بيش از 3ساعت باشد و همچنين هر دو بليت به نام مسافر باشد، وجه كامل بليت قطار بعدي پرداخت يا مسافر با قطارهاي بعدي اعزام مي شود. چنانچه اين تأخير منجر به اقامت در شب شود، هزينه اقامت و غذا به عهده رجا مي باشد. در صورت اعزام با قطار درجه‌ پايين‌تر مابه التفاوت بليت به مسافر پرداخت مي‌شود و در صورت اعزام با قطار درجه‌ بالاتر، مابه التفاوت از وي دريافت نمي‌شود.
 
 

تأخير قطار و جاماندن مسافر از ساير وسائل (كشتي، هواپيما و اتوبوس): 

چنانچه تأخير بيش از 3ساعت بوده و ناشي از حوادث طبيعي نباشد و طبق برنامه فاصله بين رسيدن قطار و حركت وسيله‌ي بعدي، بيش از 4ساعت بوده و هر دو بليت به نام مسافر باشد، با ارائه‌ي مدرك لازم به مديريت بازاريابي و فروش شركت رجا، اقدام لازم براي پرداخت خسارت استرداد بليت و ساير وسائل مسافرتي انجام مي‌شود.
 

 انصراف مسافر قبل از شروع سفر به علت تأخير حركت قطار در مبادي حركت: 

در صورت تأييد تأخير بيش از يك‌ساعت و اطلاع‌رساني به مسافران با شرط باز بودن باجه فروش بليت ايستگاه و عدم استفاده شدن بليت تا قبل از حركت قطار، وجه كامل بليت در همان‌روز و در ايستگاه مبدأ پرداخت مي‌شود.
 
ابطال بليت: 
حداكثر تا يك‌ساعت پس از صدور بليت به شرط عدم حركت قطار، باز بودن مركز فروش، ابطال بليت فقط در همان مركز صادر كننده با پرداخت وجه كامل آن امكان‌پذير است. مقررات ابطال براي بليتهاي اينترنتي و خريداري شده ازكيوسك وجودندارد و اين دسته از بليتها فقط طبق قوانين استرداد مي توان مسترد نمود.
 
 لغو برنامه حركت قطار: 
وجه كامل بليت، تا يك‌ماه پس از تاريخ حركت در كليه‌ي مراكز فروش به مسافر پرداخت مي‌شود يا مي‌تواند با اولويت، بليت براي قطارهاي بعدي تهيه كند.
 
 لغو برنامه رفت قطار براي دارندگان بليت رفت و برگشت: 
چنانچه بليت رفت و برگشت يكسان و همنام باشد، وجه كامل بليت رفت حداكثر تا يك‌ماه پس از تاريخ حركت در كليه مراكز فروش به مسافر پرداخت مي‌شود و يا در صدور بليت قطارهاي بعدي اولويت خواهد داشت. در صورت تمايل مسافر، وجه كامل بليت برگشت نيز پرداخت مي‌شود. حداكثر زمان استرداد بليت برگشت 3ساعت قبل از حركت قطار مي‌باشد.
 
 لغو حركت قطار در حين سفر و بازگشت مسافران به ايستگاه مبدأ: 
چنانچه بليت به نام مسافر باشد، وجه كامل آن حداكثر تا يك‌ماه پس از تاريخ حركت در كليه مراكز فروش پرداخت مي‌شود.
 
 لغو حركت قطار در حين سفر و اعزام مسافران به مقصد با ساير وسائل نقليه:
چنانچه توقف ناشي از حوادث طبيعي نبوده و رسيدن مسافران به مقصد با تأخيري بيش از زمان معين انجام شود، 50درصد بهاي بليت بعد از كسر خدمات (هزينه پذيرايي و خدمات ايستگاهي) حداكثر تا يك‌ماه پس از تاريخ حركت پرداخت مي‌شود.
 
 از كار افتادن كامل تهويه:

در صورتي كه بليت به نام مسافر باشد، 50درصد بهاي بليت بعد از كسر خدمات هزينه پذيرايي و خدمات ايستگاهي به مسافر حداكثر تا يك‌ماه پس از تاريخ حركت تحت شرايطي پرداخت مي‌شود.

 تغيير اجباري جاي مسافر به دليل انفصال واگن در ميان راه: 

در صورتي كه بليت به نام مسافر باشد، چنانچه به كوپه‌اي با درجه مشابه مندرج در بليت انتقال يابد 50درصد بهاي بليت بعد از كسر خدمات هزينه پذيرايي و خدمات ايستگاهي و در صورت انتقال به كوپه‌اي با درجه پايين‌تر يا رستوران و غيره، 100درصد بهاي پايه بليت پس از كسر خدمات هزينه پذيرايي و خدمات ايستگاهي به مسافر حداكثر تا يك‌ماه پس از تاريخ حركت پرداخت مي‌شود.
 

يادآوري ها:

• پذيرايي در برخي قطارهاي ويژه، اختياري و با درخواست مسافر انجام مي‌شود. لذا هنگام تهيه بليت و در صورت تمايل به پذيرايي در قطار با پرداخت هزينه مربوطه بليت خود را دريافت نمايند.

• پرداخت خسارت، با ارائه‌ي اصل شناسنامه يا كارت شناسايي معتبر به همراه يك برگ كپي آن و بليت تا يك‌ماه پس از تاريخ حركت در كليه‌ي مراكز فروش بليت امكان‌پذير است.

• درصورت مشاهده‌ي افراد بدون بليت در قطارهاي عادي و سريع، رئيس قطار موظف است بهاي كامل بليت را از مسافر با صدور قبض مربوط و ارايه آن به مسافر، دريافت كند. درقطار اكسپرس 50درصد بيش از بهاي بليت اخذ خواهد شد.

• درصورت عدم خريد بليت توسط خانواده محترم شاهد يا شخص جانباز در قطار، رئيس قطار موظف است بهاي كامل بليت را از مسافر با صدور قبض مربوط و ارايه آن به مسافر، دريافت كند. درقطار اكسپرس نيز 50درصد افزايش بهاي بليت اخذ نخواهد شد.
• درصورت خريد بليت نيم بهاء (خانواده محترم شاهد، شخص جانباز و خردسال) و عدم حضور مسافر در قطار، رئيس قطار موظف است مابه التفاوت بهاي بليت را تا تمام بهاء از مسافر با صدور قبض مربوط و ارايه آن به مسافر، دريافت كند.
• صدور قبض در قطار براي مسافر بدون بليت، به منزله‌ي تأمين جا براي وي نمي‌باشد.
 

مقررات صدور بليت نيم بها

• صدور بليت نيم بها براي جانبازان عزيز و خانواده‌هاي معظم شاهد (با ارائه‌ي اصل كارت شناسايي معتبربنياد) دركليه‌ي مراكز فروش امكان‌پذير است.

• بليت نيم بها براي كودكان 2 تا 12 سال تمام، با ارائه‌ي شناسنامه صادر مي‌شود.

• براي مسافرت كودكان زير2 سال بدون اختصاص جا، 10درصد بهاي بليت دريافت مي‌شود. درصورت تقاضاي جا براي اطفال زير دو سال، بليت نيم بها براي استفاده در كوپه والدين صادر خواهد شد.

 

مقررات ابطال و استرداد بليت در مراكز فروش

• بليت تا يك‌ساعت پس از صدور، به شرط عدم حركت قطار و بازبودن مراكز فروش، در مركز صادر كننده‌ي بليت با پرداخت كامل بهاي آن به مسافر قابل ابطال مي‌باشد.

• بليت قطارهاي مسافري دركليه‌ي مراكز فروش رايانه‌اي بليت (در ساعات كاري نمايندگي‌هاي فروش) با ارائه‌ي كارت شناسايي طبق مقررات زير، قابل استرداد مي‌باشد و نيازي به مراجعه به مركز خريد بليت نيست.

• تا ساعت12 روز قبل از حركت قطار، 90درصد بهاي بليت پرداخت مي‌شود.

• از ساعت12 روز قبل از حركت تا 3ساعت پيش از حركت قطار، 70درصد بهاي بليت پرداخت مي‌شود.

• از 3ساعت مانده به حركت تا لحظه‌ي حركت قطار50درصد بهاي بليت پرداخت مي‌شود.

• استرداد بليت پس از حركت قطار امكان‌پذير نمي‌باشد.

 

خدمات ويژه ايثارگران و معلولان

• صدور بليت نيم‌بها براي جانبازان عزيز و خانواده‌هاي معظم شاهد (با ارائه اصل كارت شناسايي معتبربنياد مربوط) بصورت رفت و برگشت در كليه مراكز فروش امكان‌پذير است. ضمنا همراه داشتن كارت كامپيوتري مربوطه در حين سفر جهت كنترلهاي مربوطه الزامي است.

• جانبازان و خانواده‌هاي شاهد براي استفاده از تخفيف مربوط هنگام خريد اينترنتي بليت، در صفحه مشخصات سفر، تعداد شاهد و جانباز را در خانه تعداد مسافر واردكنند.

• چنانچه حسب تشخيص بنياد، حضور يك نفر همراه با جانباز الزامي باشد، با ارائه معرفي‌نامه از بنياد، بليت فرد همراه نيز نيم بها صادر مي شود.

• باجه خدمات امداد در ايستگاه راه‌آهن، آماده ي خدمات‌دهي به جانبازان، معلولان و افراد نيازمند به خدمات پزشكي مي‌باشد.

• براي تردد ويلچرها در ايستگاههاي اصلي، آسانسور و سطح شيب دار تعبيه شده است.

• در قطار ويلچر براي افراد نيازمند موجود مي‌باشد.

 اولويت خانواده محترم شهدا و جانبازان: براي ارج نهادن به مقام والاي شهدا وخانواده محترم ايشان و جانبازان عزيز دفاع مقدس در هنگام مراجعه براي تهيه بليت به باجه‌هاي ليست انتظار ايستگاه‌ها، اين عزيزان در اولويت قرار داده مي‌شوند.

 

38446 تعداد بازدید:
تمامی حقوق این وب سایت برای شرکت حمل ونقل ریلی رجاء محفوظ است. / All Rights Reserved For Raja Rail Transportion Co.
Powered by DorsaPortal