raja صفحه اصلي English Portal Email RSS نقشه سايت
آشنايي با ماموران قطار
1395/10/14 تاریخ به روز رسانی:

 آشنايي با مأموران قطار

 

سر مهماندار

محل استقرار: سالن رستوران (يا نيم رستوران) مي‌باشد و در قبال موارد ذيل پاسخ‌گو است: 
 نظارت برنحوه رفتار و عملكرد مأموران قطار مشتمل بر مهماندار، ‌مأموران رستوران،‌ مأمورخدمات
 همكاري و تشريك مساعي با رئيس قطار در رسيدگي به مشكلات مسافران
 نظارت و مديريت بر نحوه ارائه‌ي خدمات مسافري در سالن و رستوران قطار 
 كنترل بركيفيت و كميت اغذيه و تنقلات
 ارائه خدمات فوريتهاي پزشكي (در قطارهاي فاقد پزشك) 

 

مهماندار

محل استقرار: كوپه سرويس سالن مي‌باشد و در مراجعه به كوپه‌ها پاسخ‌گوي موارد ذيل مي‌باشد: 
 كنترل بليت مسافران در هنگام ورود به قطار و ممانعت از ورود همراه و مسافران بدون بليت و بارهاي غيرمجاز به قطار 
 اطلاع‌رساني به مسافران قبل از شروع كنترل بليت توسط رئيس قطار
 اطلاع‌رساني به مسافران در نحوه استفاده از تجهيزات رفاهي و ايمني كوپه
 ارائه‌ي آب آشاميدني بسته‌بندي به مسافران (يك نوبت به صورت رايگان)
 اطلاع‌رساني در خصوص خدمات‌ غذايي ‌قطار و دريافت و تأمين درخواست‌هاي مسافران در خصوص ارائه‌ي صبحانه، ناهار، شام، نوشيدني‌ها و تنقلات با ارائه‌ي فاكتور بنا به درخواست مسافران
 اعلام مكان، زمان و مدت توقف قطار براي انجام فريضه نماز 
 اعلام رسيدن قطار به ايستگاه‌ مقصد براي كليه مسافران 
 توزيع و جمع آوري وسائل خواب متناسب با ساعت حركت قطار (درصورت وجود)
 گزارش موارد اورژانسي و پزشكي مسافران به سرمهماندار يا رئيس قطار 
 گزارش مشكلات نظافت و امكانات سرويس بهداشتي به مامورخدمات يا سرمهماندار
  اعلام و پيگيري وضعيت سيستم برودتي و حرارتي براساس درخواست مسافران به سرمهماندار
 قفل نمودن درب سرويس‌هاي بهداشتي در زمان رسيدن به حريم شهرها در قطارهاي فاقد سپتيك

 

پزشك قطار

محل استقرار: در كوپه سرويس سالن جنب رستوران يا داخل كوپه موجود در رستوران (درقطارهاي داراي پزشك)
 انجام معاينات پزشكي بيماران در زمان سير قطار
 انجام فوريت‌هاي پزشكي و امدادي براي بيماران اورژانسي در مواقع لزوم

 تبصره: هزينه معاينات پزشكي بصورت رايگان و درصورت تجويز دارو، وجه آن توسط پزشك از مسافر اخذ مي‌شود.

  

شرح وظايف و مسئوليت­هاي مامورين موظف قطار از بخش فني

مامورين فني و ترمزبان: 

 مامورين فني مسئوليت ايمني سير قطار در بخش مجموعه‌هاي مكانيكي را زير نظر رئيس قطار بر عهده داشته و اهم وظايف و فعاليت­هاي ايشان در زير ذكر مي­گردد:

1- بازديد كامل قطار در مبدأ حركت و تحويل­گيري قطار پس از اطمينان از سلامت تجهيزات مكانيك (از جمله چرخ‌ها، آلات‌ناقله و سيستم ترمز) و در صورت لزوم پيگيري براي رفع خرابي­هاي مشاهده شده

2- همكاري با رئيس قطار و مأمورين بازديد راه­آهن براي آزمايش ترمز قبل از حركت قطار و همكاري با تعميركاران براي انجام سريع تعميرات موردي براي جلوگيري از تاخير قطار

3- بررسي وضعيت قطار در طول مسير از نظر راحتي سفر، مسائل ايمني و جلوگيري از بروز خرابي­هاي از طريق انجام تعميرات لازم در ايستگاه‌هاي بين راه و انفصال واگن­هاي معيوب با هماهنگي رئيس قطار و اطلاع­رساني به موقع مشكلات مهم به مسئولين بخش نگهداري و تعميرات

4- بازديد قطار در ايستگاه‌هاي بين راه و رفع خرابي‌هاي احتمالي گزارش شده توسط مامورين سالن­‌ها با هماهنگي رئيس قطار

5- ارائه گزارش مكتوب سير (سفر) به واحد اعزام فني حداكثر تا يك ساعت پس از رسيدن به مقصد و اعلام خرابي‌هايي كه رفع آنها در طول سفر ممكن نبوده و پيگيري رفع خرابي‌ها براي تحويل‌گيري قطار در مسير برگشت

 

 مامورين برق و تهويه: 

مامورين برق و تهويه، مسئوليت ايمني و راحتي سفر با قطار را در بخش مجموعه‌هاي برق و تهويه زير نظر رئيس قطار بر عهده داشته و اهم وظايف و فعاليت‌هاي ايشان در زير ذكر مي‌گردد:

1- بازديد كامل قطار در مبدأ حركت و تحويل‌گيري قطار پس از اطمينان از سلامت تجهيزات برق، تهويه و در صورت لزوم پيگيري براي رفع خرابي‌هاي مشاهده شده

2- تلاش براي جلب رضايت مسافران از نظر تامين روشنايي، امكانات شارژ باتري موبايل، تجهيزات شخصي ديگر مسافران، حفظ دماي مناسب سالنها با بازديدهاي مستمر تجهيزات برق و تهويه در طول سفر و انجام تنظيمات لازم

3- رفع خرابي‌هاي مشاهده شده در حين حركت و يا در ايستگاه‌هاي بين راه با هماهنگي رئيس قطار و اطلاع‌رساني به موقع موضوع به مسئولين بخش نگهداري و تعميرات

4- خاموش نمودن تجهيزات برقي پس از پياده‌شدن مسافران و ارائه گزارش مكتوب سير (سفر) به واحد اعزام برق حداكثر تا يك ساعت پس از رسيدن به مقصد و اعلام خرابي‌هايي كه رفع آنها در طول سفر ممكن نبوده و پيگيري رفع خرابي‌ها براي تحويل گيري قطار در مسير برگشت

 

مامورين مولد برق (موتوريست):

مامورين واگنهاي مولد برق، مسئوليت ايمني و تامين برق مورد نياز  قطار را زير نظر رئيس قطار بر عهده داشته و اهم وظايف و فعاليت‌هاي ايشان به شرح زير مي‌باشد:

1- بازديد كامل واگن مولد برق در مبدأ حركت و تحويل‌گيري آن از واحد تعميرات پس از اطمينان از سلامت تجهيزات (موتور ديزل، ژنراتور، تابلوهاي برق و مخازن) و در صورت لزوم پيگيري براي رفع خرابي‌هاي مشاهده شده

2- تلاش براي جلب رضايت مسافران از نظر تامين برق مورد نياز به اندازه كافي براي تامين روشنايي و تهويه مناسب (تحويل برق به مامور برق و تهويه) با بازديدهاي مستمر تجهيزات واگن مولد برق در طول سفر و انجام تنظيمات لازم

3- رفع خرابي‌هاي احتمالي مشاهده شده در حين حركت و يا در ايستگاه‌هاي بين راه با هماهنگي رئيس قطار و اطلاع‌رساني به موقع موضوع به مسئولين بخش نگهداري و تعميرات (خرابي‌هاي چرخ و ترمز به رئيس قطار و مامور فني اطلاع‌رساني مي‌گردد.)

4- ارائه گزارش مكتوب سير (سفر) به واحد اعزام مولدبرق حداكثر تا يك ساعت پس از رسيدن به مقصد و اعلام خرابي‌هايي كه رفع آن‌ها در طول سفر ممكن نبوده و پيگيري رفع خرابي‌ها براي تحويل‌گيري قطار در مسير برگشت

5- پيگيري امور نگهداري و تعميرات موردي پيش از حركت قطار و روشن نمودن مولد برق از جمله تعويض به موقع روغن موتورها، كنترل مايع خنك كننده و حصول اطمينان از وجود ضديخ و رفع نشتي‌هاي سوخت و روغن، نظافت مولد برق، تعويض فيوزها و سنسورهاي معيوب با هماهنگي واحد تعميرات

 

مامورين مولد بخار و سيستم گرمايش:

مامورين واگنهاي مولد بخار و سيستم گرمايش، مسئوليت ايمني و تامين گرمايش مورد نياز قطار را زير نظر رئيس قطار بر عهده داشته و اهم وظايف و فعاليت‌هاي ايشان به شرح زير مي‌باشد:

1- بازديد كامل واگن مولد بخار در مبدأ حركت و تحويل‌گيري آن از واحد تعميرات پس از اطمينان از سلامت تجهيزات (موتور ديزل، ژنراتور، تابلو برق، مخازن، بويلر، تجهيزات كنترل فشار بخار، چرخ و آلات ناقله و سيستم ترمز) و  در صورت لزوم پيگيري براي رفع خرابي‌هاي مشاهده شده

2- اتصال سيستم برق مولد بخار و اتصال لوله هواي تعادل به لكوموتيو و روشن نمودن مولد بخار به محض قرارگيري لوكوموتيو روي قطار در سكوي مسافرگيري

3- تلاش براي جلب رضايت مسافران از نظر تامين گرمايش كافي با بازديدهاي مستمر تجهيزات واگن مولد بخار و سالنها در طول سفر و انجام تنظيمات لازم

4- رفع خرابي‌هاي احتمالي مشاهده شده در حين حركت يا در ايستگاه‌هاي بين راه با هماهنگي رئيس قطار و اطلاع‌رساني به موقع موضوع به مسئولين بخش نگهداري و تعميرات

5- ارائه گزارش مكتوب سير (سفر) به واحد اعزام مولد بخار حداكثر تا يك ساعت پس از رسيدن به مقصد و اعلام خرابي‌هايي كه رفع آنها در طول سفر ممكن نبوده و پيگيري رفع خرابي‌ها براي تحويل‌گيري قطار در مسير برگشت

6- پيگيري امور نگهداري و تعميرات موردي پيش از حركت قطار، روشن نمودن مولد بخار از جمله تعويض به موقع روغن موتورها، كنترل مايع خنك‌كننده و حصول اطمينان از وجود  ضديخ، وجود آب كافي در مخازن و در صورت نياز هماهنگي براي آبگيري در مبدأ يا بين راه، رفع نشتي‌هاي سوخت و روغن‌، نظافت مولد بخار و تعويض مجموعه‌هاي معيوب با هماهنگي واحد تعميرات


23748 تعداد بازدید:
تمامی حقوق این وب سایت برای شرکت حمل ونقل ریلی رجاء محفوظ است. / All Rights Reserved For Raja Rail Transportion Co.
Powered by DorsaPortal