raja صفحه اصلي English Portal Email RSS نقشه سايت
قطار گردشگري راه آهن
1396/06/21 تاریخ به روز رسانی:

 
 
قطار گردشگري راه آهن
 

شركت حمل و نقل ريلي رجـا با همكاري شركت پارسياد، براي اولين بار در كشور با هدف كشف زيبايي‌هاي راه‌آهن ايران، ضمن تعريف ايستگاه‌هاي گردشگري براي خط راه‌آهن سراسري، علاقه‌مندان را به بازديد از اين جاذبه با قطار گردشگري، دعوت مي‌نمايد.

برنامه حاضر با عنوان "خط طـلا" شامل مسير تهران تا پل سفيد مي‌شود. از ويژگي‌هاي بارز قطار گردشگري راه آهن، توقف در ايستگاه‌هاي گردشگري است كه قطارهاي معمول در آنها توقف ندارند.

  

مسير ما

 

نقطه شروع برنامه قطار گردشگري از ساعت 6:30 در ايستگاه تهران است. پس از صرف صبحانه در قطار گردشگري به جلگه حاصلخيز ورامين مي‌رسيم و با پشت سرگذاشتن آن جلوه‌هايي از حاشيه كوير را در نزديك گرمسار شاهد خواهيم‌بود. پس از گرمسار با گردش به سمت شمال، در كنار حبله‌رود قرار گرفته و كمي بعد به اولين ايستگاه بازديدمان مي‌رسيم كه از نمونه ايستگاه‌هاي راه‌آهن با مشخصه‌هاي ويژه ايستگاه‌هاي تداركاتي سال‌هاي اوليه راه‌آهن است. پس از كمي گشت به قطار باز مي‌گرديم و از مناظر فوق‌العاده ديدني مسير كبوتر دره، سيمين‌دشت و زرين‌دشت عبور مي‌كنيم. با نزديك شدن به بخش كوهستاني شمال، به داستاني‌ترين بخش تور وارد شده‌ايم كه نه فقط به لحاظ زيبايي بلكه به لحاظ فني و تاريخي نيز بسيار جذاب مي‌‌باشد.



 
 

در ده شوراب از قطار پياده مي‌شويم تا علاوه بر تماشاي تركيب فوق العاده‌اي از صنعت و طبيعت، درباره نحوه ساخت خط آهن شمال و مشكلات پيش روي آن نيز بشنويم. با قطار از مشهورترين سازه هاي راه‌آهن شمال مانند پل ورسك، سه خط طلا و ... ديدن مي‌كنيم. در ايستگاه ورسك از قطار پياده مي‌شويم تا نمايي معروق از ورسك را تماشا كنيم و عكسي به يادگار ثبت كنيم. در ادامه ناهار در قطار صرف مي‌شود و مسير را تا پل‌سفيد ادامه مي‌دهيم. با گذشتن از نيم روز در ايستگاه سوادكوه پياده مي‌شويم و ضمن يك پياده‌روي سبك، بيشتر با راه‌آهن آشنا خواهيم شد. در ادامه پس از رسيدن به پل سفيد به تهران باز مي‌گرديم و غروب آفتاب را در يكي از ايستگاه‌هاي راه بازگشت حين صرف عصرانه تماشا مي‌كنيم. قطار گردشگري حدود ساعت 21:30 به تهران باز مي­‌گردد.

 
 
      
 
 

 نحوه خريد بليت قطار گردشگري راه آهن

 

با تنظيم مبدا تهران و مقصد  پل سفيد براي پنجشنبه و جمعه هر هفته مي‌توانيد قطار گردشگري را با امكانات زير انتخاب و نسبت به خريد آن اقدام نماييد.

        قطار ارم

        پذيرايي صبحانه، ناهار و عصرانه

        راهنماي تور و بيمه

 
 

برخي از نكات قابل توجه تور گردشگري راه آهن

 
 
• اين برنامه در شرايط معمول، براي كودكان زير يك سال و همچنين افراد مسني كه مشكلات حركتي دارند توصيه نمي‌شود اما در صورت تمايل، امكان حضور در برنامه و عدم خروج از قطار در هنگام توقف وجود دارد. (سيستم تهويه قطار در تمام مدت سفر فعال است)
 
• سه پياده روي سبك، مجموعا درحدود 2500 متر در برنامه پيش بيني شده است.
 
• وسايل مورد نياز:
  كفش مناسب پياده روي، كلاه, عينك آفتابي، وسايل شخصي و داروهاي ضروري. چتر و لباس گرم در روزهاي با احتمال باران.

 

• يكي از توجهات اين برنامه، گردشگرى سبز است، به همين منظور همراه داشتن ظروف (قاشق، چنگال، ليوان) به جهت استفاده كمتر از ظروف يكبار مصرف، نشانه همراهى شما در اين هدف مهم است.
 
 
  بهتر است در اين سفر از حركت و يا توقف بر روي ريل‌هاي مجاور، رفتن به داخل تونل‌ها و دست زدن به ادوات و تأسيسات كنار ريل‌ها اجتناب كنيد.
 
 

 معرفي جاذبه‌هاي گردشگري مسير تهران -گرگان

 

مسير راه آهن تهران گرگان

 
مسير ريلي تهران گرگان 
 

مسير تهران -گرگان به طول 497 كيلومتر بي شك يكي از زيباترين و منحصربه فردترين مسيرهاي ريلي ايران به شمار مي‌رود. راه آهن تهران - شمال هم زمان با ساخت راه‌آهن سراسري ايران در سال 1317 به بهره‌برداري رسيد.

زرين‌دشت، فيروزكوه، ورسك، قائم شهر، ساري، نكا، بهشهر و بندرتركمن از جمله مهم‌ترين ايستگاه‌هاي اين مسير هستند. پل ورسك يكي از معروف‌ترين سازه‌هاي مهندسي جهان و تونل گدوك طولاني‌ترين تونل ايران به طول 2887 متر از جاذبه هاي اين مسير است. اتصال شبكه راه آهن شمال به بندر اميرآباد و نيز اتصال گرگان به اينچه‌برون يكي از شاخصه‌هاي مهم اقتصادي اين مسير است.

 
مسير ريلي تهران گرگان  مسير ريلي تهران گرگان
مسير ريلي تهران گرگان  مسير ريلي تهران گرگان

 

ايستگاه راه آهن فيروزكوه

 

با گذر از ايستگاه‌هاي بنكوه، شهيد بيواره (كبوتر دره)، سيمين دشت، زرين دشت و مهاباد وارد ايستگاه فيروزكوه مي‌شويم.

جمع كل طول خطوط اين ايستگاه 4575 متر و وضعيت جغرافيايي آن كوهستاني و ارتفاع آن از سطح دريا 1924 متر مي باشد. فاصله آن تا ايستگاه تهران 203كيلومتر است. نزديك ترين روستا به آن لاريم چشمه در فاصله 5 كيلومتري مي‌باشد.

 
 

فيروزكوه

 

فيروزكوه در شرقي‌ترين ناحيه استان واقع شده است و از شمال به بخش سواد كوه از استان مازندران، از شرق به مهدي شهر از استان سمنان، از غرب به شهرستان دماوند و از جنوب به سمنان محدود مي شود. ارتفاع فيروزكوه از سطح دريا در حدود 1980 متر است. از نظر ويژگي‌هاي آب و هوايي و اقليمي، اين شهرستان داراي زمستان بسيار سرد و تابستان معتدل و خنك بوده و در زمستان از سردترين نقاط كشورمحسوب مي گردد.

 

تاريخ فيروزكوه

 

شهرستان فيروزكوه به دليل موقعيت خاص خود همواره مورد توجه اقوام مختلف بوده است. به همين جهت، شاهد آثار زيادي در نقاط مختلف آن هستيم كه از آن جمله مي توان به 35 امامزاده و بقعه متبركه، 28 قلعه، يك خانه تاريخي، 7 گورستان و زيارتگاه، 18 محوطه باستاني تاريخي و اسامي، 3 غار و دژ طبيعي، 2 پل تاريخي، يك مسجد تاريخي، 8 كاروانسرا، 18 برج آرامگاهي و ... اشاره كرد. فيروزكوه شهري قديمي است كه برخي آن را با حوادث مرتبط با دماوند هم چون افسانه فريدون و ضحاك مرتبط دانسته‌اند.

 

تنگه واشي

 

«تنگه واشي» مكاني با جاذبه‌هاي طبيعي - تاريخي است كه در حدود 15 كيلومتري شمال غربي شهرستان فيروزكوه قرار گرفته و با داشتن آب و هواي مناسب در تابستانها، جمعيت كثيري از گردشگران را به سمت خود جلب مي‌كند. تنگه واشي علاوه بر طبيعت زيبا، داراي آثار تاريخي زيادي نيز مي‌باشد. يكي از سه كتيبه معروف دوره قاجار در اين تنگه واقع شده كه به دستور فتحعلي شاه قاجار در ابعاد شش در هفت متر حكاكي شد است. بزر گترين نقش برجسته اين كتيبه ها، نقش شكارگاه با تصوير اسب، نيزه و شكارهايش است.

 
 تنگه واشي
 

ايستگاه ورسك

 

ايستگاه ورسك به لحاظ مكاني بعد از ايستگاه‌هاي گدوك و دوگل (شهيد نجفي) قرار دارد. جمع كل طول  خطوط 1566 متر مي‌باشد. به لحاظ وضعيت جغرافيايي، منطقه‌اي كوهستاني است كه ارتفاع آن از سطح دريا 1488متر و فاصله آن تا تهران 246 كيلومتر مي‌باشد.

نزديك ترين روستا به آن، روستاي ورسك در فاصله 3كيلومتري و پل سفيد در فاصله 26كيلومتري نزديك ترين شهر به ايستگاه ورسك است.

 

پل ورسك

 

پل ورسك در دره ورسك در روستاي ورسك، واقع در 45 كيلومتري جنوب شهر زيرآب و 85 كيلومتري شهر قائمشهر در محور فيروزكوه و در مسير راه آهن شمال قرار دارد. پل ورسك از شاهكارهاي مهندسي زمان خويش به حساب مي آمده است. اين پل در زمان حكومت رضاشاه در ايران توسط آلماني‌ها به رهبري سرمهندس اتريشي خود يعني والتر اينگر ساخته شد. حجم پل ورسك كه داراي 66 متر دهانه قوسي اصلي و 110 متر ارتفاع از ته دره است، جمعاً 4500 مترمكعب است. طول كلي پل 86 متر است. عظمت اين پل كه در واقع دو كوه عظيم و سخت را به يكديگر اتصال مي دهد ستودني است. اين پل راه ارتباطي راه آهن سراسري شمال جنوب بوده كه با شگفتي تمام و با ابزار آلات بسيار ساده مانند ديناميت و دريل دستي ساخته شده و در ساخت آن از هيچ سازه فلزي استفاده نشده است. اين پل در دوران جنگ جهاني دوم پل پيروزي ناميده مي‌شد.

 

امروزه پل ورسك علاوه بر اهميت ويژه در صنعت حمل و نقل، از جاذبه‌هاي سياحتي كشور نيز محسوب مي‌شود. قطارهاي مسافري تهران ـ ساري و تهران ـ گرگان پس از گذشت بيش از 70 سال هر روز از روي آن مي‌گذرد.

 

اين بنا از ملات سيمان، شن شسته شده و آجر ساخته شده و در ساختمان آن از آرماتور استفاده نشده است. به بيان ديگر اين بنا از ملات غير مسلح ساخته شده است. هزينه ساخت آن در آن زمان، بالغ بر 2 ميليون و 600هزار تومان بوده است. براي ساخت اين پل عظيم چند طرح مبتني بر استفاده از مصالح بنايي كه بيشتر مقرون به صرفه بوده، به تصويب رسيد.

 

روستاي ورسك در محدوده كوهستاني استقرار يافته و از سطح دريا 2140 متر ارتفاع دارد. آب و هواي اين روستا، تحت تأثير اقليم كوهستاني، در زمستان‏ ها سرد و در بهار و تابستان معتدل و مطبوع است. دو رودخانه ورسك و گتو در كنار آبادي جريان دارند.

 

پل شاه عباسي از آثار تاريخي روستاي ورسك است و قدمت آن به قرن دهم هـ . ق مي‏ رسد. احداث راه‏ آهن شمال ـ تهران در سال 1314 هـ . ش و ساخت پل ورسك نام روستا را مشهور و به رونق آن افزود.


 
پل ورسك 
 
 

سه خط طلا

 
اصطلاح سه خط طلاي راه‌آهن شمال مربوط به دره اي در سه كيلومتري بعد از پل ورسك و بعد از روستاي ورسك به سمت گدوك در ارتفاعات شرق جاده تهران – شمال مي‌باشد. طراحي اين خطوط به جهت كم كردن شيب و افزايش ضريب قدرت لوكوموتيوها در نظر گرفته شده است كه براي ايرانيان ارزشي به مراتب بيشتر از طلا دارد. از اين رو به اين سه خط راه آهن كه بالاي يكديگر قرار دارند به اصطلاح سه خط طلا مي گويند. 
 
 
 
 

ايستگاه سوادكوه

 

در امتداد مسير گرگان بعد از گذر از ايستگاه سرخ آباد (شهيد مولوي) به ايستگاه سوادكوه مي‌رسيم. جمع كل طول خطوط اين ايستگاه 1211 متر و از نظر جغرافيايي، منطقه‌اي كوهستاني است كه ارتفاع آن از سطح دريا 106 متر و فاصله آن تا ايستگاه تهران 270 كيلومتر است.

روستاي سي ست در فاصله 1كيلومتري نزديك‌ترين روستا به اين ايستگاه و شهر پل سفيد در فاصله 12كيلومتري، نزديك‌ترين شهر به اين ايستگاه مي‌باشد.

 
 سوادكوه
 

نقش شاه

 

نقش شاه تنها تصوير ناصرالدين شاه قاجار و درباريان او است كه بر دل سنگ حكاكي شده و در جاده هراز و در كنار تونل وانا و جاده باستاني زمان ساساني قرار دارد.

 
نقش شاه 
 

قلعه كنگلو

 

اين قلعه به فاصله تقريبي 20 كيلومتري در جنوب شرقي دوآب (منطقه سوادكوه) درنزديكي روستاي كنگلو بر بالاي صخره‌اي قرار دارد كه قسمت اعظم آن با گذشت زمان از بين رفته است. نماي خارجي قلعه را يك باروي عظيم سنگي تشكيل مي‌دهد كه درقسمت مياني و طرفين آن، برج‌هاي ديده باني تشكيل شده است.

فضاي داخلي اين قلعه با توجه به بقاياي آن، مدور و در دو طبقه ساخته شده بود كه قسمت عمده آن از بين رفته است.

 
 قلعه كنگلو
 
26641 تعداد بازدید:
تمامی حقوق این وب سایت برای شرکت حمل ونقل ریلی رجاء محفوظ است. / All Rights Reserved For Raja Rail Transportion Co.
Powered by DorsaPortal