raja صفحه اصلي English Portal Email RSS نقشه سايت
حقوق مسافر
1393/04/16 تاریخ به روز رسانی:

 

تسهیلات ويژه

حقوق مسافر در زمينه ي بليت

· كليه‌ي بليت‌هاي استردادي، در ساعت 10 صبح روز قبل از حركت، مجدداً به سيستم برگشت و در مراكز فروش بليت شهر مبدأ و شهرهاي اطراف آن عرضه مي‌شود. (در صورتيكه روز قبل از حركت ايام تعطيل باشد بليت آنروز در روز اداري قبل صادر مي شود بعنوان مثال بليت روز شنبه روز پنجشنبه عرضه مي شود)

· مفقود شدن بليت مسافر: به شرط حضور به‌موقع (حداكثر 45 دقيقه مانده به حركت) در ايستگاه‌هاي راه آهن كه سيستم فروش بليت آنلاين دارند و در وقت اداري، بليت المثني طبق آيين نامه مربوط صادر مي‌شود. بليت مفقودي بايد از طريق شبكه‌ي رايانه‌يي صادر شده و استرداد نشده باشد. صدور بليت المثني با 5درصد قيمت كل بليت، انجام مي‌شود و در صورت مفقود شدن آن، بليت المثني ديگري صادر نخواهد شد.درحال حاضر بليت المثني از طريق سيستم استرداد نمي شود. .(استرداد بليت المثني فقط به شرط ارائه بليت اصلي و بليت المثني بصورت همزمان در ايستگاههاي آنلاين و كليه نمايندگي هاي فروش و با هماهنگي اداره برنامه ريزي و عمليات فروش انجام مي شود)

· تأخير حركت قطار از مبدأ: تأخير در شروع حركت قطارهايي كه مسافران آن از باجه كنترل بليت عبور و در سكو يا داخل قطار قرار گرفته‌اند جزو تأخير نهايي آنها در مقصد محاسبه و مورد ملاك براي پرداخت خسارت قرار مي‌گيرد.

· تاخير بيش از حد مقرر قطار اکسپرس يا سريع در رسيدن به مقصد: تأخير، ناشي از حوادث طبيعي نباشد. در صورتي كه ورود قطار به ايستگاه مقصد بعد از گذشت وعده غذايي روزانه باشد يك وعده پذيرايي رايگان بر اساس ساعت ورود قطار انجام مي‌شود. زمان پذيرايي صبحانه بعد از ساعت 8 صبح، ناهار بعد از ساعت 13 و شام بعد از ساعت 20 مي‌باشد. زمان مورد محاسبه براي تأخير قطار در مسيرهاي مختلف متفاوت است.

· تآخير قطار كه منجر به جا ماندن مسافر از قطار بعدي شود: در صورت تأخير بيش از زمان معين كه منجر به جاماندن مسافر از قطار بعدي شود، چنانچه فاصله بين ورود قطار قبلي و حركت قطار بعدي بيش از سه ساعت باشد و همچنين هر دو بليت به نام مسافر باشد، وجه كامل بليت قطار بعدي پرداخت يا مسافر با قطارهاي بعدي اعزام مي شود. چنانچه اين تأخير منجر به اقامت در شب شود، هزينه اقامت و غذا به عهده رجاء مي باشد. در صورت اعزام با قطار درجه‌ پايين‌تر مابه التفاوت بليت به مسافر پرداخت مي‌شود و در صورت اعزام با قطار درجه‌ بالاتر، مابه التفاوت از وي دريافت نمي‌شود.

· تأخير قطار و جا ماندن مسافر از ساير وسائل ( كشتي، هواپيما و اتوبوس): چنانچه تأخير بيش از سه ساعت بوده و ناشي از حوادث طبيعي نباشد و طبق برنامه فاصله بين رسيدن قطار و حركت وسيله‌ي بعدي، بيش از 4 ساعت بوده و هر دو بليت به نام مسافر باشد، با ارائه‌ي مدرك لازم به مديريت بازرگاني شركت رجاء، اقدام لازم براي پرداخت خسارت استرداد بليت و ساير وسائل مسافرتي انجام مي‌شود.

· انصراف مسافر قبل از شروع سفر به علت تأخير حركت قطار در مبادي حركت : در صورت تأييد تأخير بيش از يك ساعت و اطلاع‌رساني به مسافران با شرط باز بودن باجه فروش بليت ايستگاه و همچنين پانچ نبودن بليت وتا قبل از حركت قطار، وجه كامل بليت در همان‌روز و در ايستگاه مبدأ پرداخت مي‌شود.

· ابطال بليت: حداكثر تا يك ساعت پس از صدور بليت به شرط عدم حركت قطار، باز بودن مركز فروش ابطال بليت فقط در همان مركز صادر كننده با پرداخت وجه كامل آن امكان‌پذير است. مقررات ابطال براي بليتهاي اينترنتي و خريداري شده ازكيوسك وجودندارد و اين دسته از بليتها فقط طبق قوانين استرداد مي توان مسترد نمود.

· لغو برنامه حركت قطار: وجه كامل بليت، تا يك ماه پس از تاريخ حركت در كليه‌ي مراكز فروش به مسافر پرداخت مي‌شود يا مي‌تواند با اولويت، بليت براي قطارهاي بعدي تهيه كند.

· لغو برنامه رفت قطار براي دارندگان بليت رفت و برگشت: چنانچه بليت رفت و برگشت يكسان و همنام باشد، وجه كامل بليت رفت حداكثر تا يك‌ماه پس از تاريخ حركت در كليه مراكز فروش به مسافر پرداخت مي‌شود و يا در صدور بليت قطارهاي بعدي اولويت خواهد داشت. در صورت تمايل مسافر، وجه كامل بليت برگشت نيز پرداخت مي‌شود. حداكثر زمان استرداد بليت برگشت 3 ساعت قبل از حركت قطار مي‌باشد.

· لغو حركت قطار در حين سفر و بازگشت مسافران به ايستگاه مبدأ: چنانچه بليت به نام مسافر باشد، وجه كامل آن حداكثر تا يك ماه پس از تاريخ حركت در كليه مراكز فروش پرداخت مي‌شود.

· لغو حركت قطار در حين سفر و اعزام مسافران به مقصد با ساير وسائل نقليه: چنانچه توقف ناشي از حوادث طبيعي نبوده و رسيدن مسافران به مقصد با تأخيري بيش از زمان معين انجام شود، 50 درصد بهاي بليت بعد از كسر خدمات حداكثر تا يك ماه پس از تاريخ حركت پرداخت مي‌شود.

· از كار افتادن كامل تهويه: در صورتي كه بليت به نام مسافر باشد، 50 درصد بهاي بليت بعد از كسر خدمات به مسافر حداكثر تا يك ماه پس از تاريخ حركت تحت شرايطي پرداخت مي‌شود.

· تغيير اجباري جاي مسافر به دليل انفصال واگن در ميان راه : در صورتي كه بليت به نام مسافر باشد، چنانچه به كوپه‌اي با درجه مشابه مندرج در بليت انتقال يابد 50 درصد بهاي بليت بعد از كسر خدمات و در صورت انتقال به كوپه‌اي با درجه پايين تر يا رستوران و راهرو 100 درصد بهاي پايه بليت پس از كسر خدمات به مسافر حداكثر تا يك ماه پس از تاريخ حركت پرداخت مي‌شود.

يادآوري ها:

· پذيرايي در برخي قطارهاي ويژه، اختياري و با درخواست مسافر انجام مي شود. لذا هنگام تهيه بليت و در صورت تمايل به پذيرايي در قطار با پرداخت هزينه مربوطه بليت خود را دريافت نمايند

· پرداخت خسارت، با ارائه‌ي اصل شناسنامه يا كارت شناسايي معتبر به همراه يك برگ كپي آن و لاشه‌ي بليت تا يك‌ماه پس از تاريخ حركت در كليه‌ي مراكز فروش بليت امكان‌پذير است.

· در صورت مشاهده‌ي افراد بدون بليت در قطارهاي عادي و سريع، رئيس قطار موظف است بهاي كامل بليت را از مسافر با صدور قبض مربوط، دريافت كند. درقطار اكسپرس 50 درصد بيش از بهاي بليت اخذ خواهد شد.

· صدور قبض در قطار براي مسافر بدون بليت، به منزله‌ي تأمين جا براي وي نمي‌باشد.

مقررات صدور بليت نيم بها

· صدور بليت نيم بها براي جانبازان عزيز و خانواده‌هاي معظم شاهد (با ارائه‌ي اصل كارت شناسايي معتبربنياد ) دركليه‌ي مراكز فروش امكان‌پذير است.

· بليت نيم بها براي كودكان 2 تا 12 سال تمام، با ارائه‌ي شناسنامه صادر مي‌شود.

· براي مسافرت كودكان زير2 سال بدون اختصاص جا، 10 درصد بهاي بليت دريافت مي‌شود. درصورت تقاضاي جا براي اطفال زير دو سال، بليت نيم بها براي استفاده در كوپه والدين صادر خواهد شد.

مقررات ابطال و استرداد بليت در مراكز فروش

· بليت تا يك ساعت پس از صدور، به شرط عدم حركت قطار، و بازبودن مراكز فروش ،در مركز صادر كننده‌ي بليت با پرداخت كامل بهاي آن به مسافر قابل ابطال مي‌باشد.

· بليت قطارهاي مسافري دركليه‌ي مراكز فروش رايانه‌يي بليت (در ساعات كاري نمايندگي هاي فروش ) با ارائه‌ي كارت شناسايي طبق مقررات زير، قابل استرداد مي‌باشد و نيازي به مراجعه به مركز خريد بليت نيست:

o تا ساعت 12 روز قبل از حركت قطار،90 درصد بهاي بليت پرداخت مي‌شود.

o از ساعت 12 روز قبل از حركت تا سه ساعت پيش از حركت قطار، 70 درصد بهاي بليت پرداخت مي‌شود.

o از سه ساعت مانده به حركت تا لحظه‌ي حركت قطار50 درصد بهاي بليت پرداخت مي‌شود.

o استرداد بليت پس از حركت قطار امكان‌پذير نمي‌باشد.

خدمات ويژه ايثارگران و معلولان

· صدور بليت نيم بها براي جانبازان عزيز و خانواده‌هاي معظم شاهد ( با ارائه اصل كارت شناسايي معتبربنياد مربوط) بصورت رفت و برگشت در كليه مراكز فروش امكان پذير است.  ضمنا همراه داشتن كارت كامپيوتري مربوطه در حين سفر جهت كنترلهاي مربوطه الزامي است.

· جانبازان و خانواده‌هاي شاهد براي استفاده از تخفيف مربوط هنگام خريد اينترنتي بليت، در صفحه مشخصات سفر، تعدادشاهد و جانباز را در خانه تعداد مسافر واردكنند.

· چنانچه حسب تشخيص بنياد، حضور يك نفر همراه با جانباز الزامي باشد، با ارائه معرفي نامه از بنياد، بليت فرد همراه نيز نيم بها صادر مي شود.

· باجه خدمات امداد در ايستگاه راه آهن، آماده ي خدمات دهي به جانبازان، معلولان و افراد نيازمند به خدمات پزشكي مي باشد.

· براي تردد ويلچرها در ايستگاه، آسانسور و سطح شيب دار تعبيه شده است.

· در قطار ويلچر براي افراد نيازمند موجود مي باشد.

· اولويت خانواده محترم شهدا و جانبازان: براي ارج نهادن به مقام والاي شهدا وخانواده محترم ايشان و جانبازان عزيز دفاع مقدس در هنگام مراجعه براي تهيه بليت به باجه‌هاي ليست انتظار ايستگاه‌ها، اين عزيزان در اولويت قرار داده مي‌شوند.

 
13399 تعداد بازدید:
تمامی حقوق این وب سایت برای شرکت حمل ونقل ریلی رجاء محفوظ است. / All Rights Reserved For Raja Rail Transportion Co.
Powered by DorsaPortal